Reisje naar Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Margreet Ruiter - WaarBenJij.nu Reisje naar Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Margreet Ruiter - WaarBenJij.nu

Reisje naar Galibi

Door: Margreet

Blijf op de hoogte en volg Margreet

16 Maart 2013 | Suriname, Paramaribo

Hi allemaal,

Zo weer een week voorbij gevlogen!
mijn excuus dat ik niet zo'n trouwe schrijfster bent, maar ik ga weer vol goede moet verder waar ik gebleven was..
Maar allereerst toch mn avontuurtje van deze week.

Maandag en dinsdag ben ik met een groepje mensen op reis geweest om het land wat verder te verkennen en de leg van de zeeschildpadden te bekijken.
Een hele mooie indrukwekkende belevenis.
Allereerst moesten we 3 uur rijden met een busje, door de jungle en langs dorpjes en gedenktekens, van alles gezien onderweg.
Uiteindelijk kwamen we bij Albina aan, dat is een stadje/dorpje aan de rivier en vanaf daar zijn we nog een uurtje gaan varen en toen kwamen we dus aan op onze verblijfplaats.
Een mooi gebouwtje met uitzicht op zee. Achter het gebouw was een indianendorp met de leukste dierentuin waar ik ooit ben geweest.
Alle diertjes ( en oke dat waren er niet zo veel) liepen gewoon los en de beheerder speelde vrolijk tikkertje met de aapjes om daarna even tijd vrij te maken om te kroelen met de wasbeertjes, echt mooi :)
zeker als er 3 aapjes tegelijk op je schouders gaan zitten. eentje had alleen een cadeautje meegenomen, een enorme tor, en natuurlijk lietie die vrolijk op mn schoot vallen brrrr :P

Maar het uiteindelijke doel van deze reis waren natuurlijk de zeeschildpadden. Om een uur of 8 klommen we in het donker weer de boot in om naar het leg strand te varen.
dat boottochtje zelf was ook al mooi, lkkr die wind langs mn oren en bovenal een schitterende sterren hemel boven mn hoofd, nog nooit zo mooi gezien.
Na een half uurtje varen, klommen we door het water heen het strand op. en al gauw kwamen we sporen tegen van een schuifelende schildpad.
En niet veel later zagen we er ook 1 op het strand, bezig met het maken van een kuil voor haar eieren. maar omdat er te veel wortels in de grond zaten besloot ze der maar mee te kappen en stap,stap,stap, plons zo het water weer in, toch ook mooi om zo'n beesie weg te zien zwemmen. Maar uiteindelijk heb ik toch ook echt een eierleggende schilpad gezien, bijzonder om te zien!

De volgende dag zijn we weer terug gegaan. Onderweg eerst nog aangemeerd bij frans guyana om een gevangenis te bekijken, dat was verder niet zo heel erg interesant, alleen wel een leuk europa momentje omdat ze daar gewoon met euro's betalen en rechts rijden enz. maar eerlijk gezegd heb ik dat allemaal nog niet zo gemist :)
daarna gingen we weer naar Albina en weer de bus in naar huis.
En de volgende dag gewoon weer stage lopen :')

Vandaag heb ik ook weer een andere kant van Suriname gezien maar dan wel op een andere manier.
Ik heb geholpen met een kinderclub die georganiseerd word door de kerk waar ik zondag heen ga. Die staat echt in een achterbuurtje omdat het een zendingskerk is.
Van te voren ging ik met nog een meisje de straat door om de kinderen op te halen en dan zie je pas echt waar de kinderen vandaan komen. Een heel erf vol met krotjes waar veel te veel mensen bij elkaar leven waardoor er weer allerlei problemen ontstaan.. De kinderen waren dus ook niet al te rustig :)
en het schijnt dat als je ze daar even alleen laat ze de hele zaal afbreken en in de gordijnen gaan slingeren hihi
Maar het is wel triest wat voor leven die kindjes hebben zo.
vol problemen en mishandeling en eigenlijk zonder opvoeding als ze geluk hebben wel een beetje voeding maar dat is het dan ook.
Maar wel goed om dit ook mee te maken, en ook leuk om een beetje te helpen!

  • 18 Maart 2013 - 13:39

    Jan Van Den Berg:

    Dag Margreet,

    Wat ontzettend leuk om te lezen hoe het je vergaat in Suriname. Zo te zien en te lezen vermaak je je heel erg goed en zorg je dat je zoveel mogelijk van het land ziet.
    Ik wens je nog erg veel plezier tijdens deze ontzettend mooie ervaring.
    Geniet ervan.

    Groeten Jan van den Berg

  • 25 Maart 2013 - 14:19

    Margreet De Ruiter:

    Ha meneer van den Berg,

    Leuk dat u mijn blog ook leest.
    Ja het is ook echt een mooi land met veel verschillende kanten, ik ben voorlopig nog niet uitgekeken :)
    Bedankt!
    u ook succes met het werk op school.

    Groetjes,
    Margreet

  • 02 April 2013 - 17:19

    Yvo Slagman:

    Dag Margreet ik kwam jou vakantiedagboek tegen toen ik op zoek was naar leuke reisjes in suriname. Ik zit de komende twee maanden in Paramaribo en kan wel wat tips gebruiken.
    Wat is je tot nu toe het best bevallen?

    Groet Yvo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margreet

Actief sinds 17 April 2012
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 7440

Voorgaande reizen:

15 Januari 2013 - 11 Juni 2013

Suriname

Landen bezocht: