Reisjes door Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Margreet Ruiter - WaarBenJij.nu Reisjes door Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Margreet Ruiter - WaarBenJij.nu

Reisjes door Suriname

Door: Margreet

Blijf op de hoogte en volg Margreet

09 Mei 2013 | Suriname, Paramaribo

Hiii,

Hier dan weers een berichtje van over de ocean
In een paar weken al weer veel meegemaakt.
Hier gaat het goed, alles gaat zo z’n gangetje :)
Ik ben alleen een klein beetje ziek geworden, waarschijnlijk dengue maar dan wel een milde vorm gelukkig dus nu maar heel veel water drinken als het goed is gaat het dan wel weer over..

M’n stage heb ik al weer afgerond dat is best snel gegaan.
Hier maakte ik, geheel tegen mijn verwachting in, ook meer uren op een dag dan in Nederland dus dan gaat het wel snel.
Ik kan terug kijken op een mooie stage periode. Ik had het geluk dat ik echt leuke gezelige grappige collega’s had waar ik mee samen werkte! Het werk zelf was soms wel een klein beetje saai vooral omdat ik veel te hard werkte dusja dan was het uiteindelijk mijn eigen schuld als er geen werk was hihi

En nu dan nog een paar weken om vakantie te houden..
Wel leuk om dat achteraf te hebben want nu weet ik hier ook wel meer hoe en wat.
Ik weet nog niet precies wat ik ga doen, ik wil nog wel graag een keer naar het binnenland, ben ik tussen door ook al wel geweest
Maar lijkt me leuk om nog eens rond te kijken in een ander gebied,
Verder wat dingetjes in de omgeving bekijken, je hebt ook een paar strandjes en een leuke vlindertuin ik heb tot nu toe ook nog steeds geen dolfijnen gezien dus dat wil ik ook nog wel graag meemaken.. tja en verder zie ik wel wat op mn pad komt.
Het lijkt me ook mooi om nog een paar dagen vrijwilligers werk te kunnen doen, er is hier zat te doen dus ik hoef me in ieder geval niet te vervelen.

Maar ik zal eerst eens verslag doen van mijn belevenissen tot nu toe.
Een paar weken geleden is mn vriend hier langs geweest om samen vakantie te houden. Was een hele mooie tijd al ging het een beetje te snel :')
We hebben toen leuk het land door gereisd. Eerst zijn we naar Nickerie geweest. Daar hebben rondgekeken in het natuurgebied Bigipan. Was erg mooi ook wel leuk omdat het weer een hele andere omgeving is dan de stad en jungle. Het is een beetje landelijk gebied waar veel rijst word verbouwd. We hebben een auto gehuurd en zijn toen op ons eigen houtje daar heen gereden.
Het was wel een hele reis maar onderweg ook wel genoeg te zien. Het grappige is ook dat je eigenlijk de hele reis op de zelfde weg rijd zonder dat je af hoef te slaan dus verdwalen zal je niet zo snel.
Uiteindelijk kwamen we dus aan bij onze gids (alleen mag je Bigipan niet in)
Het is een moeras gebied met veel water dus we zijn in een boodje gestapt en werden naar een huisje midden op het water gevaren via een kilometers lang kanaal dwars door het gebied heen. Savonds zijn we nog slangen gaan spotten met onze gids en nog andere mensen. Echt knap hoe dat die gidsen zo’n slang vinden in het donker. Ook leuk om die beesten in het wild te zien. We hebben zelfs de giftigste slang van suriname gespot brrr :)
Toch wel uitkijken met die beesten.
De volgende dag hebben we nog wat rondgevaren door het gebied en daarna gingen we weer naar huis. Ik zal er wel wat foto’s bij dit verhaal plaatsen zodat jullie het kunnen zien. Eigenlijk ommogelijk om alles uit te leggen..

Verder zijn we ook nog naar Meni Mi geweest dat is een dorpje in het binnenland waar je ook als tourist kan verblijven. We zijn toen weer zelf naar Atjoni gereden met de auto.
Atjoni is het laatste plaatsje dat je kan bereiken met de auto, daarna gaat alles over de rivier. Wel grappig want de weg eindigt daar ook letterlijk in het water.
Bij atjoni hadden we afgesproken met de beheerder van het dorp, dus die stond al te wachten met zn korjaaltje.
Dus huppa ingestapt en een heerlijke boottocht gemaakt naar dat dorp
Was echt bijzonder mooi om zo door de jungle te varen de rivier zelf was ook al mooi met stroomversnellingen en allemaal stenen die in het water liggen en er boven uit steken. en ook al die korjaaltjes met de meest vreemde vrachten zijn echt leuk om te zien!
Het dorpje zelf was ook echt een paradijsje midden in de jungle, het ligt ook aan de rivier en precies voor het dorp is een stroomversnelling waar je heerlijk ik kan gaan zitten.
Ook een leuk balkonnetje aan het huis waar je natuurlijk je hangmat op kan hangen want hangmateren hoort er hier helemaal bij :)

De volgende dag zijn we savonds weer op pad gegaan om kaaimannen te spotten.
En ja hoor we zijn er een heleboel tegen gekomen echt mooie beesten om te zien.
Daarna zijn we nog naar een traditioneel sarramacaans dorp geweest daar was een begrafenis feest omdat de zoon van de kapitein was overleden. Was ook wel heel apart toen we daar aan kwamen was het al donker en dan loop je tussen de houten huisjes door alsof je honderden jaren terug gaat in de tijd echt apart.
Die bevolkingsgroepen in het binnenland houden zich ook nog echt bezig met offeren en allerlei rituelen die bij hun cultuur en geloof horen. Vandaar ook dat begrafenis feest.
Voorafgaand aan de begrafenis word er eerst een paar avonden flink gedanst ter ere van de dode. Daar waren wij dus ook bij maar ik voelde me toch niet helemaal op mn gemak. Was best vreemd om te zien hoe die mensen in trance raakten enz. Maar goed weer een hele ervaring. Alleen had onze gids een beetje te diep in het glaasje gekeken en zn zoon die ook mee hielp was helemaal stoned dus dat schoot niet echt op.

De terug reis was ook echt wel een beetje eng ten eerste zaten we gelijk al helemaal vast met onze korjaal dus een heel gedoe maar uiteindelijk kwamen we wel weer los alleen waren we echt bijna omgeslagen. Niet echt een fijn idée met al die kaaimannen, slangen en piranna’s enz enz in het water maar goed uiteindelijk begonnen we dus aan de terug reis maar het ging allemaal niet meer zo vlotjes natuurlijk een keer voeren we helemaal over zon steen heen gelukkig ging dat net goed maar ik was wel heel erg blij toen ik weer aan land stapte.

Verder wel heel mooi om dat eindelijk eens in de longen van de aarde te zijn. Zo voelde dat ook echt wel met al dat groen en leven. Ook van alles gezien zoals vuurvliegjes, apen en heel veel vleermuizen en oja ook nog een slang die voor ons huisje langskroop.
Maar je voelt je ook wel een beetje machteloos tegenover zo’n enorme jungle met alles wat er in leeft. Je kan ook niet even op pauze drukken ofso natuurlijk het is allemaal wel heel echt.
Weer een hele ervaring rijker gingen we weer maar huis.
Onderweg zijn we ook nog even langs het stuwmeer gereden dat is een enorm groot meer dat is aangelegd om stroom op te wekken. Een heel stuk bos en de dorpjes die daar waren zijn allemaal onder water gezet. Wat wel bijzonder is is dat de dode bomen nog boven water steken. Uiteindelijk kwamen we weer thuis aan.
Verder hebben we nog wat rond gekeken in de buurt en toen was de tijd al weer om afscheid te nemen. Snif sniff :’)

Later ben ik ook nog met een groepje meiden met een tour meegeweest naar de Brownsberg. Dat is een natuurreservaat op ong 3 uurtjes rijden vanaf de stad. Toen we bij de berg aankwamen werden we al gewaarschuwd dat veel mensen de tocht omhoog het erg eng vinden omdat het een modderig zondpad is met kuilen en alles er op en er aan en dan rij je ook nog eens langs ravijnen. Dus ik was al op alles voorbereid maar de heen weg viel mij heel erg mee. Alleen ik weet niet hoe het kwam maar terug was wel echt verschrikkelijk dan moet je ook nog bedenken dat we gewoon in een busje reden dus toen was ik ook wel weer blij toen ik beneden was.
Maar verder was het wel heel leuk daar. We hadden een mooi huisje met uitzicht op het stuwmeer wat onder aan de brownsberg licht, en ook mooi uitzicht op het bos om ons heen. Verder zaten er ook brulapen echt leuk om die in het wild te zien, dan heb ik maar medelijden met die dierentuin apen..
Het gebrul van die beesten was ook wel apart vanaf kilimoters kun je ze horen.

Verder hebben we daar ook een jungle toch te voet gemaakt naar 2 watervallen. Was wel een hele pittiige wandeling maar eigenlijk best wel lekker om eens ff echt in beweging te zijn.. En als beloning een heerlijke douche onder die waterval. Maar zeker ook om zo door de jungle heen te lopen vond ik echt mooi.
Daarom wil ik straks ook nog weer terug naar het binnenland voor een paar dagen om nog een berg te beklimmen. nu kan het nog :)
Zo dat was een heel verhaal maar nu weten jullie ook weer een beetje wat zich hier heeft afgespeeld..

Over een paar weken hoop ik ook al weer terug te gaan naar Nederland. Nog 4,5 weken om hier rond te kijken en dan is het dag Suriname :)
Maar ik ben blij dat ik dit hele avontuur mee heb mogen maken.
Ik heb er echt veel van geleerd en ben er ook een stuk zelfstandiger en wijzer (uhmm :)) van geworden.
Maar uiteindelijk is het ook wel weer heel mooi om terug te keren naar al die mensen die ik hier toch ook echt wel heb gemist!

maar nu eerst nog even er tegen aan... :)

• 09 Mei 2013 - 20:01

Suus:

Zo meid, klinkt heerlijk en heel spannend allemaal! Hoop dat je nog even lekker kunt genieten. Voor je t weet zien we je weer!! Ook erg leuk :)